Vitorlázórepülés
Vitorlázórepülés
Történelmi áttekintés
Eredmények
De nem csak a vitorlázó műrepülésnek, hanem a vitorlázó távrepülésnek is van magyar világbajnoka – Gulyás György 2008-ban 15 méteres kategóriában lett a világ legjobbja. Itt még egy párhuzam Rotter Lajossal, Gulyás György szintén egy Berlin melletti repülőtéren rendezett versenyen lett a legjobb.
Vitorlázó távrepülésben Világ- és Európa-bajnokságon elért dobogós eredmények:
- Gulyás György: Világbajnok (2008), VB 2. helyezett (2006) és VB 3. helyezett (2003)
- Szabó Péter: EB 3. helyezett (2007)
Több, mint 100 világ- és európai bajnoki futamgyőzelemmel büszkélkedhetünk.
Továbbá jelentős számú Európa- és Világbajnokságon végeztek sportolóink az összetett helyezés első hat helyezettje között.
Magyarország nem csak aktív résztvevője a Világ- és Európa-Bajnokságoknak vitorlázó távrepülésben, hanem számos nagyszabású nemzetközi világesemény szervezője is.
- 1992-ben Békéscsabán Európa-Bajnokságot (ebben a sportban ez majdnem felér a VB-vel színvonalban)
- 2002-ben Békéscsabán Európa-Bajnokságot
- 2009-ben Szegeden Női Világbajnokságot
- 2010-ben Szegeden Világbajnokságot
- 2015-ben Őcsényben Európa-bajnokságot
- 2017-ben Szatymazon Világbajnokságot
- 2019-ben Szegeden Ifjúsági Világbajnokságot
- 2022-ben Szegeden Világbajnokságot.
- 2017-ben és 2020-ban mi rendeztük a Repülő Világszövetség FAI Nemzetközi Vitorlázórepülő Szakbizottsága (IGC) Plenáris értekezletét Budapesten.
Sportbíróink, delegáltjaink nemzetközileg is elismert kiváló szakemberek, akiket világméretű versenyekre is hívnak, elismerve ezzel tudásukat és tapasztalatukat.
Gyakran ismételt kérdések
- Mi kell ahhoz, hogy valaki vitorlázópilóta lehessen? Csak jelentkezni kell egy szimpatikus vitorlázó klubba és megkezdeni a képzést.
- Lehet-e szemüveggel repülni? Igen, lehet, ugyan úgy, ahogy autót vezetni is.
- Van-e korhatár? Az alsó korhatár 13 év, felső korhatár nincs, csak a csillagos ég…
Nehéz vitorlázógépet vezetni? Nem, sőt valójában sokkal könnyebb, mint autót vezetni a budapesti csúcsforgalomban. Minden nap más és más, hisz időjárás szempontjából nincs két egyforma nap, a repülés élménye ezért is színes és változatos. Repülni lehet a határok keresztezésével is; a nap egyik felében az ember az Alföldön van, míg a nap második felében már akár az osztrák Alpokban vagy a Tátrában. A repülés élvezte mellett a csodás kilátás is a pilóták életének része: ha jók a látási viszonyok, akkor Békéscsaba felett nyugatra akár a Mecsek csúcsait is lehet látni. Vitorlázó repülni lehet síkvidéken, a hegyekben, akár a Kalahári sivatagban vagy a Himalája lejtőin, a lehetőségek tárháza végtelen.
